Nedan visas de artiklar som hittades av vår snabbsök. Om du inte hittar det du söker tryck [ENTER] eller klicka på "Visa alla sökresultat" nedan.
Hitta rätt cykel
 

Nishiki Hyper Pro

SEK 19 189
Klicka för din storlek.
  • S
  • M
  • L
  • XL
Leverans.
från 0 kr
Läs mer.
Lager.
Ej i lager*
Läs mer.
Tillverkare.
Artikelnummer.
N534202 (S)
Övriga art.nr.
N534203 (M)
N534204 (L)
N534205 (XL)
Vår snabbaste och mest avancerade race-hybrid, utrustad med Shimano nya 11-delade 105 komponenter och Shimano M675 hydrauliska skivbromsar. Hyper Pro handbyggs i Göteborg, och vi har finslipat ramen så att den har blivit ännu lättare. Framgaffeln är även den nyutvecklad och helt i kolfiber. Hjulen kommer i år från Shimano, RX31 är ett landsvägshjul för skivbroms. Det här är en utmanande träningscykel med avancerade komponenter men som också kan användas till all cykling i vardagen. Ram och gaffel är givetvis förberedda för skärmar och stöd, en självklarhet på en Nishiki-hybrid.

Cykelspecifikationer
Ram Trippelreducerad aluminiumram 6061-T6 med invändig vajerdragning
Gaffel eller ev. stötdämpare fram Kolfiber, för skivbroms, konande styrrör 1 1/8"-1 1/5"
Styrlager Strummer HP FI201T 1 1/8"-1 1/5"
Vevparti Shimano RS-500, 172,5mm, 50x34T, svart
Vevlager Shimano SM-BB4600
Sadelstolpe 3T STYLUS-25 PRO, 27,2x350mm
Sadel Prologo Kappa EVO, svart överdrag
Sadelstolpsklämma CNC aluminium, 1-bults, 32mm, polerad svart
Styrstolpe eller ev. styrstam 3T ARX II OE, för styre 31,8mm
Styre Nishiki aluminium 31,8 mm, bredd 620 mm, polerat svart
Handtag Nishiki, handtag med låsring i aluminium, integrerad ändplugg
Hjul Shimano WH-RX-31, Centerlock skivbromshjul
Däck Schwalbe One, V-guard, vikbart, 622x 23 mm
Växelförare bak Shimano 105 RD-5800 SS, 11-delad
Växelförare fram Shimano 105 FD-5800, 31,8 mm klamma
Kassett eller ev. drev bak Shimano 105 CS-5800, 11-28T, 11-delad
Kedja Shimano CN-600, 110 länkar, 11-delad
Växelreglage Shimano SL-R700 2x11
Bromsar Shimano SLX R675, hydraulisk skivbroms
Pedaler Wellgo plattformspedaler med Cr-Moly-axel
Vikt 9,7 kg
Övrigt Ringklocka och reflex kit (monterat), Manual

Ramgeometri
Size S M L XL
Top tube horizontal (mm) 542 551 570 590
Bottom bracket to top of seattube (mm) 458 508 559 610
Chainstay (mm) 425 425 425 425
Wheel base (mm) 1023 1024 1023 1032
Bottom bracket drop (mm) 65 65 65 65
Head tube length (mm) 130 150 175 210
Seat tube angle (°) 74,5 74 73,5 73
Head tube angle (°) 71 71,5 73 73,5

Beskrivning av utvalda cykelegenskaper
Ram/gaffel
Hyper Pro byggs på en ram gjord med trippelreducerade rör av aluminium 6061-T6. Det är vår lättaste och finaste hybridram. Ramens fogar svetsas med en teknik som ger stark svets med slät yta och hög finish. Gaffeln är tillverkad av kolfiber vilket sänker vikten ytterligare. Växlarnas vajrar dras inuti ramen, förutom att det blir väldigt snyggt så skyddas de också mot smuts, salt och väta vilket gör att växlarna fungerar bättre. Vi har utformat bakgaffeln för att minska risken att du slår i fötterna när du trampar och integrerat ett fäste för vårt specialanpassade stöd

Geometri/sittställning
På Hyper Pro sitter du lätt framåtlutad för att kunna cykla effektivt. Sittställning liknar den på en racer men du sitter inte alls lika extremt utsträckt. Det breda raka styret gör cykeln lättmanövrerad även i tät trafik. Cykelns korta hjulbas och sittpositionen inbjuder till att köra fort och gör den riktigt kul att åka på.

Växelsystem
Hyper Pro byggs med en helt ny 11-delad drivlina från Shimano. Vevpartiet har CNC-frästa aluminiumklingor och den smalare kedjan är exakt slipad för växling med precision. Mekaniken håller riktigt hög klass och ger riktigt god prestanda. Utväxlingen (50/34 fram och 11-28 bak) är likvärdig med våra landsvägsracers men i och med den extra drevet på kassetten ytterligare breddad utan att för den delen få längre steg mellan växlingarna. På de lättaste växlarna klarar du branta backar men inte alpkörning med full last.

Hjul/däck
Hyper Pro byggs med Shimanos RX31, tåliga landsvägshjul med skivbromsnav för Centerlock. På hjulen sitter Schwalbe finaste landsvägsdäck One, ett högklassigt racerdäck från de erkänt duktiga tyskarna. Det är det snabbaste men samtidigt mest tillförlitliga däcken som utvecklats. För att få balans mellan rullmotstånd, grepp vid väta och hållbarhet har de utvecklat gummiblandningen One Star Tripple Compound som kombinerar all dessa 3 parametrar och dessutom är lätta. Det sitter smala racerdäck på Hyper Pro. Däcket har bra punkteringsskydd men lämpar sig bäst för landsvägskörning. Du kan pendla i stadstrafik utan problem, men man får vara lite försiktig med vad man kör över. Som vanligt är det a och o att hålla däcken väl pumpade.

Vinterdäck
För att du ska kunna använda din Race-Hybrid året runt bör du byta till dubbade däck när frosten kommer. Vi rekommenderar Schwalbe Winter 30x622. Tänk på att ha lite lägre däckstryck om det är isigt, så får dubbarna bättre fäste.

Smala däck
En cykel med smala däck som på våra Race-hybrider, upplevs som mer lättcyklad och känns snabbare än en cykel med bredare däck. Så om hen prioriterar fartkänsla och effektiv cykling så är det smala däck som gäller, men hen kanske får pumpa däcken lite oftare.

Bromsar
Hyper Pro byggs med Shimanos hydrauliska SLX L675 bromsar. Det är ett lättanvänt bromssystem som ger bra bromskraft i alla väder. SLX -bromsarna har dessutom Servo Wave bromskraftsförstärkning som gör att du oftast bara behöver använda en eller två fingrar för att bromsa. Hydrauliska skivbromsar kräver ett minimum av underhåll eftersom klossarna håller många gånger längre än vanliga fälgbromsar. Dessutom justerar de sig själva allt eftersom klossarna slits ned. Eftersom du inte bromsar på fälgen så sliter du inte heller ut den, något som annars är alltför vanligt om du cyklar mycket. Dessutom slipper du det gråsvarta pulver som bildas av fälgbromsklossar och som smutsar ned cykeln mer än lovligt.

Sadel
På Hyper Pro sitter det en Prologo Kappa EVO-sadel. Den har lätt rundad profil och är uppbyggd för att klara även långa träningspass. Sadelns överdrag är gjort av microfiber i ett enda stycke, helt utan sömmar för att undvika att sadeln suger åt sig vatten om det är blött ute.

Tillbehörskit
Vårt tillbehörspaket är framtaget speciellt för Nishiki Race-Hybrid segmentet samt Nishiki Allroad. I paketet ingår skärmar, pakethållare, stöd och belysning. Skärmarna tillverkas i anodiserad aluminium och är 37 mm breda, med anpassade infästningar och Nishiki-logga. Bakskärmen är integrerad med en specialgjord slimmad Atran Velo pakethållare i aluminium. Stödet är Nishiki-specifikt och monteras enkelt i ett uttag i ramen. Belysningskitet är med strömsnåla LED-diodlampor, där baklampan är fäst i pakethållaren och framlampan monteras med skärmen. I paketet följer även alla skruvar, monteringsanvisningar på svenska och verktyg. Tillbehörspaketet är enkelt att montera och på 2015 års cyklar går det till och med att sätta dit utan att lossa hjulen.

Handbyggd i Göteborg
Hyper Pro bygger vi i vår verkstad på Hisingen, där vi skruvar ihop alla våra svenskbyggda modeller. En vanlig arbetsdag byggs cirka 30 cyklar. Allt från våra mest avancerade tävlingscyklar till pendlarcyklar att hämta på dagis med. Det vi lär oss av att utveckla elitcyklar smittar av sig på hela sortimentet. Vi väljer ut de bästa kvalitetsdelarna från hela världen och använder all vår erfarenhet för att göra riktigt välbyggda cyklar.
Liknande artiklar.